i recenzje aut

Test BMW i4 – elektryczne emocje z Bawarii

BMW i4 – Nowa Era Elektrycznej Jazdy

BMW i4 to przełomowy model w portfolio bawarskiego producenta, który otwiera nowy rozdział pod nazwą „Nowa Era Elektrycznej Jazdy”. Samochód ten łączy sportowy charakter, z którego słynie marka BMW, z nowoczesną technologią napędu elektrycznego, oferując kierowcom dynamiczne wrażenia z jazdy bez emisji spalin. Bazujący na platformie BMW CLAR, i4 udowadnia, że samochód elektryczny nie musi iść na kompromisy pod względem osiągów, komfortu czy designu – to esencja nowoczesnej mobilności i prestiżu spod znaku niebiesko-białej szachownicy.

Wersja BMW i4 eDrive40 oferuje zasięg sięgający nawet 590 kilometrów według cyklu WLTP, co czyni ją jedną z najbardziej praktycznych propozycji wśród elektrycznych sedanów klasy premium. Moc rzędu 340 KM oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy świadczą o tym, że mimo przejścia na napęd elektryczny, DNA sportowej jazdy pozostało nienaruszone. Jeszcze bardziej ekscytujący jest i4 M50 – pierwszy w pełni elektryczny model z serii M, dysponujący mocą 544 KM i napędem na cztery koła, który potrafi rozpędzić się do „setki” w zaledwie 3,9 sekundy.

BMW i4 symbolizuje nową filozofię, w której elektryfikacja nie oznacza rezygnacji z radości z jazdy. Dzięki zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy, progresywnemu systemowi infotainment BMW iDrive 8 oraz przemyślanej aerodynamice, i4 zapewnia nie tylko efektywność, ale też najwyższy komfort użytkowania. To dowód na to, że „Nowa Era Elektrycznej Jazdy” w wykonaniu BMW nie polega tylko na ekologii, ale przede wszystkim na emocjach, technologii i bezkompromisowej jakości jazdy.

Osiągi i Technologia – Czy i4 dorównuje spalinowym braciom?

BMW i4 to elektryczny gran coupé, które ma za zadanie zdefiniować nową erę sportowej jazdy bez spalin. Gdy mówimy o osiągach i technologii, nasuwa się kluczowe pytanie: czy BMW i4 dorównuje swoim spalinowym braciom z gamy M Performance pod względem dynamiki i emocji podczas jazdy? Na szczęście, odpowiedź na to pytanie znajduje się już za kierownicą modelu BMW i4 M50 – najmocniejszej wersji w pełni elektrycznej limuzyny, która stanowi alternatywę dla takich modeli jak BMW M340i czy nawet M440i xDrive.

BMW i4 M50 jest napędzane przez dwa silniki elektryczne – po jednym na każdej osi – co czyni go autem z napędem na wszystkie koła (xDrive). Łączna moc systemowa wynosi imponujące 544 KM i 795 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy. To poziom zarezerwowany dotychczas dla rasowych modeli M. Porównując do tradycyjnych wersji benzynowych, i4 M50 nie tylko dotrzymuje im kroku, ale w wielu aspektach – jak natychmiastowa reakcja na gaz czy płynność przyspieszania – nawet je przewyższa.

W zakresie technologii BMW i4 nie zamierza zostawać w tyle. System operacyjny BMW 8. generacji, rozbudowany zestaw systemów wspomagania kierowcy oraz znakomity, zakrzywiony ekran BMW Curved Display stanowią serce cyfrowego doświadczenia we wnętrzu. Z kolei inteligentne zarządzanie energią i aktywna rekuperacja pozwalają optymalizować zasięg, który w zależności od wersji wynosi od 416 do 590 km według WLTP. Technologia baterii wysokiego napięcia, zastosowana w modelu i4, opiera się na najnowszych rozwiązaniach BMW eDrive piątej generacji, zapewniając zarówno wysoką wydajność, jak i długą żywotność ogniw.

Pod względem prowadzenia, BMW i4 zaskakuje sztywnością nadwozia i precyzją układu kierowniczego. Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie M, zmienne parametry pracy napędu oraz możliwość personalizacji trybów jazdy sprawiają, że i4 potrafi zaoferować zarówno komfort codzienny, jak i sportowy pazur, który oczekiwany jest od modeli marki BMW. Dzięki swojej platformie, która została dostosowana do potrzeb napędu elektrycznego, i4 zachowuje idealnie zbalansowany rozkład masy, a nisko położony środek ciężkości dodatkowo poprawia właściwości jezdne.

Podsumowując, osiągi BMW i4, szczególnie w wersji M50, bez kompleksów stają w szranki z tradycyjnymi modelami spalinowymi BMW. Dodatkowo nowoczesna technologia sprawia, że jazda samochodem elektrycznym z Bawarii nie tylko nie odbiega emocjami od tej benzynowej, ale często oferuje nowy, bardziej precyzyjny i świadomy wymiar sportowych wrażeń. BMW i4 to bez wątpienia ważny krok marki w kierunku zelektryfikowanej przyszłości bez pożegnania z charakterystycznym dla BMW „Freude am Fahren” – radością z jazdy.

Komfort i Design – Luksus w stylu BMW

BMW i4 to esencja luksusu i nowoczesności, która z powodzeniem łączy sportowy charakter z wyjątkowym komfortem jazdy. Już na pierwszy rzut oka widać, że niemieccy inżynierowie zadbali o każdy detal designu zewnętrznego – smukła sylwetka, agresywnie zarysowany przód z charakterystycznym „nerkami” oraz eleganckie linie boczne podkreślają dynamiczny charakter samochodu. Elektryczna limuzyna prezentuje się wyjątkowo prestiżowo, a jednocześnie nie traci swojego innowacyjnego ducha. Wnętrze BMW i4 to natomiast prawdziwy pokaz niemieckiego rzemiosła: wysokiej jakości materiały, doskonałe spasowanie elementów oraz nowoczesny kokpit z zakrzywionym wyświetlaczem BMW Curved Display oferują użytkownikowi luksusowy i intuicyjny interfejs obsługi.

Komfort jazdy to jeden z najmocniejszych atutów BMW i4. Akustyczna izolacja kabiny została dopracowana do perfekcji – nawet przy wyższych prędkościach we wnętrzu panuje przyjemna cisza. Fotele wykonane z najwyższej jakości skóry są nie tylko wygodne, ale też oferują szeroki zakres regulacji, co pozwala dopasować pozycję do preferencji każdego kierowcy. Odpowiednie wyważenie zawieszenia pomiędzy sztywnością a miękkością sprawia, że i4 płynnie pokonuje nierówności, zachowując jednocześnie doskonałą stabilność w zakrętach. Dzięki temu codzienne podróże, jak i dłuższe trasy, stają się wyjątkowo przyjemnym doświadczeniem. BMW i4 udowadnia, że elektromobilność może iść w parze z komfortem i luksusowym designem, nie rezygnując przy tym z dynamiki i stylu typowego dla marki z Monachium.

Zasięg i Ładowanie – Praktyczność na co dzień

BMW i4 to jeden z najbardziej wyczekiwanych elektrycznych modeli bawarskiej marki, który ma ambicję połączyć dynamiczne wrażenia z jazdy z realną praktycznością na co dzień. Jednym z kluczowych aspektów, które decydują o funkcjonalności samochodu elektrycznego, jest zasięg oraz szybkość i wygoda ładowania – i właśnie pod tym kątem sprawdziliśmy BMW i4 w wersji eDrive40.

Model ten oferuje imponujący zasięg elektryczny sięgający nawet 590 km (WLTP), co czyni go jednym z liderów w swojej klasie, jeśli chodzi o dalekobieżną mobilność. W warunkach miejskich i podmiejskich realny zasięg BMW i4 oscyluje wokół 450–500 km, w zależności od stylu jazdy, temperatury otoczenia oraz korzystania z klimatyzacji czy ogrzewania. To oznacza, że w codziennym użytkowaniu auto bez problemu poradzi sobie z dojazdami do pracy, szkoły czy na weekendowy wypad poza miasto bez konieczności częstego ładowania.

Jeśli chodzi o ładowanie, BMW i4 wspiera szybkie ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 205 kW. Oznacza to, że w idealnych warunkach można naładować akumulator od 10 do 80% w zaledwie 31 minut. W praktyce, kilkanaście minut na szybkiej ładowarce (np. podczas przerwy na kawę w trasie) wystarczy, by znacząco wydłużyć zasięg i kontynuować podróż. W przypadku ładowania prądem zmiennym (AC), samochód obsługuje ładowarki o mocy do 11 kW, co pozwala na pełne naładowanie baterii w około 8 godzin – idealne rozwiązanie dla właścicieli domów z własną stacją ładowania.

Dzięki rozbudowanej sieci stacji ładowania w Europie i funkcji planowania trasy z uwzględnieniem punktów ładowania dostępnej w systemie iDrive, BMW i4 pokazuje, że jazda na prądzie może być nie tylko ekologiczna, ale i realnie wygodna. Zasięg i ładowanie w BMW i4 stoją na bardzo wysokim poziomie, a codzienna eksploatacja nie różni się zbytnio od korzystania z klasycznych modeli spalinowych – z tą różnicą, że tankujemy prąd, a nie paliwo.

Możesz również polubić…